دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از بازار سهام بیشتر بدانیم؛

 دی‌پی‌اس (DPS) چیست؟

دی پی اس(DPS) اطلاعات مالی بسیار مهمی است که اصطلاح رایج و پرکاربرد در بین تمام سرمایه‌گذاران بورسی از مبتدی تا حرفه‌ای‌ها است که در تحلیل قیمت سهام شرکت‌های بورسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر : 312317

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، دی پی اس یکی از مفهوم‌های پرکاربرد بازار سرمایه است که اطلاع از آن برای بررسی قیمت‌ها در بازار بورس بسیار مهم هست.


DPS مخفف عبارت dividend per share است که به معنی سود تقسیمی هر سهم است که بین شرکت‌های بورسی متفاوت است. شرکت‌ها سیاست‌های متفاوتی در خصوص تقسیم سود دارند. برخی ترجیح می‌دهند بیشتر سود سهام را بین سهامداران تقسیم کنند؛ اما برخی دیگر درصد کمی از سود را تقسیم کرده و بخش عمده آن را به تأمین نقدینگی مورد نیاز برای انجام طرح‌های توسعه‌ای، اختصاص می‌دهند. اینکه چه مقدار از ای پی اس به عنوان دی پی اس بین سهامداران تقسیم می‌شود در مجمع عمومی شرکت تصمیم‌گیری می‌شود.


چند نکته در مورد DPS


معمولاً شرکت‌ها همه سود خود را به عنوان دی پی اس بین سهامداران تقسیم نمی‌کنند. بلکه مقداری از آن را نزد خود نگه می‌دارند تا برحسب شرایط و نیاز خود از آن استفاده درست بکنند.


هر شخصی که در هنگام مجمع شرکت سهامدار است، سودی که به عنوان دی پی اس در مجمع تصویب می‌شود به او تعلق می‌گیرد. پس حتی اگر فردای مجمع سهام خود را بفروشد نیز دی‌پی‌اس به او تعلق می‌گیرد.


شرکت‌ها طبق قوانین بورس هشت ماه زمان دارند که سود نقدی سهامداران را پرداخت کنند. بعضی از شرکت‌ها این سود را زود و بعضی نیز خیلی دیر پرداخت می‌کنند.


میزان تقسیم سود و زمان پرداخت آن، به سیاست‌های شرکت بستگی دارد. برای فهمیدن این رویه می‌توانید روند گذشته شرکت را بررسی کنید.


انتهای پیام/4060/


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته